Leveransvillkor och information

Vår ambition är att göra din beställning hos oss så enkel och säker som möjligt och använder oss därför av följande villkor. Har du synpunkter eller förslag på alternativ och lösningar hör gärna av dig till oss så att vi kan ta del av dem och bli ännu bättre. Du är alltid välkommen att maila oss om du har frågor till info@hattmakarna.se

Orderbekräftelse

När vi tagit emot din beställning skickar vi en bekräftelse per e-post. Orderbekräftelsen är bra att spara och ha till hands vid eventuella frågor. Det är kundens ansvar att kontakta hattmakarna.se om svarsbesked uteblir. Det är viktigt att du med jämna mellanrum tittar till e-posten, då det är via e-post som vi skickar alla bekräftelser, frågor eller eventuella ändringar. Kontrollera skräpposten och se så att e-posten inte hamnat där istället för i inkorgen.

Priser

Samtliga våra priser anges i svenska kronor inklusive 25% moms. Alla priser är exklusive frakt. Inom och utom Sverige tillkommer postens avgifter. Efterverkningar av pandemin och omvärldsläget har bidragit till kraftigt ökade och fluktuerande priser på frakt, driftkostnader, material och råvarubrist. Vi förbehåller oss rätten att i alla lägen justera priser relaterade till oväntade prisökningar. Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel. Observera att det kan vara svårt att återge produkternas färger till 100%.

Cookies

Så använder vi cookies på webbplatsen:
Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. Cookies lagras som små textfiler i din dator och raderas automatiskt efter en tid. Vi använder cookies för att identifiera användare som unika men anonyma individer. Det hjälper oss att registrera antalet besökare samt ger oss statistik och information om hur många användare vi har på sidan och vad de gör. I vissa fall använder vi cookies även för att komma ihåg inställningar som användaren gör. Vi lagrar ingen personlig information via cookies. Ingen information om dig som besökare kan spåras av oss eller någon annan med hjälp av våra cookies.

Hantering av personuppgifter

Alla uppgifter som du lämnar till oss används endast av hattmakarna.se. Behandling av personuppgifter sker i enlighet med personuppgiftslagen (SFS 1998:204), kallad PUL i dagligt tal, och lagen om elektronisk kommunikation (SFS 2003:389). Båda dessa lagar innehåller bestämmelser som syftar till att skydda privatpersoner mot att den personliga integriteten kränks när personuppgifter behandlas. Hattmakarna.se är ansvarig för de personuppgifter som du lämnar via hemsidan och kommer endast att användas för att kunna skicka information till dig. Bilder som du lämnat till oss när du använder måttbandsmått är rena arbetsbilder och hjälper oss att få en bättre bild av din huvudform. Dessa bilder förstörs 30 dagar efter det att hatten är levererad till dig.

Betalningsvillkor

Vid samtliga köp gäller förskottsbetalning. Detta betyder att vi inte skickar eller lämnar ut några varor innan vi har fått betalt. 

1. Faktura

  • Vi skickar faktura som pdf. till den e-postadress du angivit vid beställning. Du bär själv ansvar att kontakta oss om du saknar din faktura. Glöm inte att kontrollera din skräppost.
  • Skall fakturan skickas till en annan adress är det viktigt att du anger detta vid beställningstillfället.
  • På fakturan hittar du alla uppgifter du behöver för att göra en internationell betalning om du inte bor i Sverige.
  • Fakturan har inget OCR nummer. Vid betalningen anger du fakturanummer och namn som referens i meddelanderutan, så att vi enkelt kan se vem som betalat fakturan.
  • När betalningen är registrerad skickas, eller levereras hatten enligt det leveransdatum vi kommit överens om.
  • Fakturabeloppet ska inbetalas till Bankgiro 5663-1773. Vid utebliven betalning efter förfallodag debiteras påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Efter 2 påminnelser skickas fakturan vidare till inkasso.

2. Kortbetalning

  • Vi tar inte emot betalning med kort.

3. Swish

  • Vi tar inte emot betalning via swish.

4. Kontantbetalning

  • Vid kontant betalning får du en kontantfaktura.
  • I detta fall måste vi ha ditt personnummer som skall skrivas in på fakturan.

Presentkort

Fyll i beställningsformuläret för presentkort. När vi mottagit beställningen skickar vi faktura till dig. När fakturan är betald skickar vi en pdf.fil. Nu kan du skriva ut ditt presentkort.

Fakturanumret fungerar som beställningskod, som du ger tillsammans med presentkortet till mottagaren. När mottagaren går in på hemsidan och fyller i sina uppgifter i beställningsdokument ska koden anges i rutan för presentkortskod. När vi får denna beställning kan vi genom koden matcha ihop beställningarna.

Presentkortet är inte giltigt utan korrekt presentkortskod.

Vid köp av presentkort till doktorshatt: Tänk på att det gäller ett sista beställningsdatum beroende på universitet/högskola. Gå in och läs vad det står på respektive universitet/högskolas sida som du hittar under ”produkter”, klicka på ”doktorshattar” i menyn och se vad som gäller. Beställningen måste också kompletteras med ett konformatörsmått eller ett korrekt taget måttbandsmått. Denna information finns i menyn under ”beställning/måttagning”.

Specialbeställning

  • Specialbeställning har vi valt att kalla alla hattar som inte görs i standardutförande.
  • Vid denna typ av beställningar skickas alltid en offert.
  • Specialbeställningar har inga fasta priser.
  • Är specialbeställning sådan att det är omöjligt för oss att tillverka hatten, meddelas du om detta så snart som möjligt.

Leverans

Vi använder PostNord som leveranspartner. Doktorshattar skickas mot postförskott. Vid postförskott tillkommer postförskottsavgift. OBS! det går endast att handla mot postförskott inom Sverige. Leveranstiden varierar efter var du bor, hur stor din beställning är och PostNords utdelningsrutiner.

Övriga hattar, kepsar, studentmössor och tillbehör läggs en fraktkostnad till efter genomförd beställning. Alla produkter levereras efter genomförd betalning.

Doktorshattarna levereras alltid i promotionsveckan. Hattar som skall skickas lämnas in till posten veckan innan promotionsveckan. Har du andra önskemål om leverans fyller du i detta i fältet ”ytterligare information” som du hittar på beställningsformuläret. Vi kan inte garantera att vi kan leverera hatten tidigare om du önskar detta, men gör givetvis allt för att leveransen skall bli så smidig som möjligt.

Leverans av studentmössa med brodyr hänger ihop med sista beställningsdatum. Efter sista beställningsdatum 1 april 2023 är passerat görs en samlad beställning från fabriken på samtliga studentmössor med brodyr. När det är dags för leverans meddelas du via mail för kontroll av leveransadress.

Studentmössa utan brodyr levereras 2 veckor efter beställning. När det är dags för leverans meddelas du via mail för kontroll av leveransadress.

Alla andra beställningar levereras efter överenskommet datum.

Leveranstiden för andra hattar än doktorshattar och studentmössor, kan variera beroende på hur många beställningar vi har för tillfället. Vi har inga hattar på lager utan varje hatt är unik tillverkad för hand. Därför är viktigt att vara ute med din beställning i god tid.

Problem med leveransen
Om en försändelse inte anländer till dig så hör av dig till oss via e-post, så kan vi börja spåra försvunnet gods. Du kan själv spåra ditt gods på postens hemsida med hjälp av kollinumret du fått av oss i ditt leveransbesked. Hatten levereras i en hattask så att den är skyddad under frakten.

Om ett paket har blivit skadat, ska detta anmälas redan vid hämtning på posten. Är skadan av den dolda sorten och inte blir tydlig förrän du kommer hem, så tar du bilder på skadorna och kontaktar posten och oss.

Ej uthämtad vara
Om du av någon outgrundlig anledning inte hämtat ut beställd vara, så sänds paketet i retur till oss av posten. Outlösta postförskott debiteras i efterhand med 500 kr, för fraktkostnad, utlägg och hantering samt administrativa tjänster.

Vi förvarar hattarna i högst 3 månader. Om du efter 3 månader inte hämtat ut din hatt eller hört av dig till oss vi e-post till info@hattmakarna.se har vi rätt att sälja hatten vidare. Vi betalar inte tillbaka beloppet för hatten i dessa fall.

Reklamation
Vi inspekterar självfallet alla varor innan vi levererar, men visar sig produkten ändå vara skadad, defekt eller på annat sätt inte alls motsvara produktbeskrivningen, så vill vi att du meddelar oss så fort som möjligt via e-post till info@hattmakarna.se, dock senast inom 14 dagar.

Godkänns din reklamation så ersätter vi självklart varan eller, i de fall det är möjligt, lagar produkten. Ibland går det inte att ersätta varan och vi betalar då ut köpesumman inom 30 dagar. Om en vara är felexpedierad eller felaktig står vi självklart för returportot. Vid eventuella tvister så följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Vi löser inte ut gods som skickas till oss med postförskott eller efterkrav om vi inte kommit överens om detta innan.

Kund informeras härmed att ta del av de skötselråd som finns att läsa under rubriken ”Skötsel & förvaring av din hatt”.

Ångerrätt/Öppet köp
Eftersom alla hattar tillverkas efter varje kunds specifika önskemål och huvudform, är beställningen bindande om du inte kontaktat oss inom 7 dagar efter din beställning.

Felaktig storlek och uppgifter

Du bär själv ansvaret för att de storleksuppgifter du skickar till oss är korrekta. Om hatten inte skulle passa, kontakta oss så ser vi om vi kan justera hatten med hjälp av våra specialverktyg.

Hattar tillverkade på en hård stomme har begränsningar för hur mycket de kan lästas ut. Om felaktigheterna inte går att åtgärda kontakta oss via info@hattmakarna.se så kan vi tillsammans komma fram till den bästa lösningen.

Vi ansvarar inte för felstavningar av brodyrtext på studentmössan. Det går inte att sprätta bort brodyrtext om du ångrat dig. Det är därför väldigt viktigt att du tänker igenom vad du vill brodera och noggrant kontrollerar stavning innan du skickar iväg din beställning. Observera att studentmössan är en produkt vi köper in från CTH Ericson och inte en produkt vi tillverkar.

Du bär själv ansvaret för att de uppgifter du fyller i är korrekta i beställningsformuläret. Om du skulle upptäcka något fel när du får orderbekräftelsen – kontakta oss omedelbart så att vi kan justera det som blivit felaktigt. Skicka e-post till info@hattmakarna.se

Retur
I de fall som du skall returnera en vara kräver vi att varan ska vara oanvänd och returneras i originalförpackning. Emballera den oanvända varan väl innan retur. Försändelsen ska skickas som spårbart paket. Vid retur står du själv för returportot samt bär ansvaret för att returen kommer tillbaka till oss. Varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav mottages ej om inget annat avtalats. Du kan inte returnera studentmössor med brodyr eller studentmössor i halvstorlek. Vid eventuella tvister så följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Returer skickas alltid till följande adress om inget annat avtalats

Franzéns Hattmakeri
Att. Lisa Franzén
Västra Skansgatan 1 B
413 02 Göteborg

Återbetalning av pengar efter överenskommelse
Efter det att vi mottagit varan och kontrollerat så att den är oanvänd och inte har några synliga skador betalas pengarna tillbaka till dig till det kontonummer du angivit. Om varan visar sig vara använd eller skadad betalas inte pengarna tillbaka.

Skötsel & förvaring av din hatt

  • Doktorshatt skall alltid borstas med en hattborste i ripstygets mönster. Du skall också borsta med vecken som ligger runt kullen och på Lundamodellen även med vecken på brättet. Var försiktig när du borstar runt rosetterna och hattmärket.
  • Använd inte putsmedel på hattmärket. Detta kan göra att märket missfärgas och att förgyllningen förstörs.
  • Märket kommer att mörkna med tiden. Detta beror på att märket är förgyllt. Man kan i vissa fall förgylla om ett hattmärke. Om man önskar omförgyllning av hattmärket kontaktar du oss via info@hattmakarna.se för mer information.
  • Cylinderhattar och dressyrhattar i felb och hårfilt skall alltid borstas medhårs, om den blir uppruggad i ytan. Detta görs bäst med en hattborste och sammetskudde. Om hatten förlorat sin glansiga yta lämnas hatten in till hattmakaren för en grundlig upputsning av felben, så att den får en blank yta på kullen igen.
  • Derbyhatt eller ljusa höga hattar skall man borsta med en hattborste. Tänk alltid på att ha en borste för ljusa hattar och en för mörka hattar. Om man använder en borste som man tidigare borstat en mörk hatt med kan detta ge fläckar på det ljusa materialet.
  • Förvara aldrig Chapeau-claquen ihopfälld. Detta kan medföra att det blir fula märken i tyget som är omöjliga att få bort. Du skall därför alltid förvara din Chapeau-claque uppfälld.
  • Hatten förvaras i en hattask som skall stå på ett plant underlag.
  • Lägg aldrig något på hattasken då det finns risk att asken kan gå sönder och hatten skadas.
  • Exponera aldrig hatten för solljus under en längre period då tyget/materialet kan blekas. Solljuset kan också göra att hatten förlorar formen
  • Vill man ha hatten utställd i ett skåp eller liknande rådfråga då hattmakaren om tips och råd hur hatten bäst skall placeras.
  • Häng aldrig hatten på ett stativ eller hållare så att den vilar på platten. Detta kan medföra att kullen förstörs och kullen förlorar sin form. Du skall inte heller förvara hatten plant på ett bord rakt på brättet då detta kan medföra att brättet förlorar sin form.
  • Gå aldrig ut med hatten i regn (detta gäller främst de hattar som är tillverkade i känsliga material och gäller inte för filthattar eller plommonstop). Skydda då hatten med paraply eller förvara den i hattasken. Skulle hatten bli blöt låter du den torka långsamt
  • på en hylla eller bänk tills den är helt torr.
  • Om det uppstått vattenfläckar kontaktar du hattmakaren direkt.
  • Lägg aldrig hatten i ett torkskåp, torktumlare eller på en värme källa såsom element eller likande. Detta kan medföra att hatten krymper eller att den skadas på annat sätt.
  • Var försiktig när du hanterar hatten.
  • Tryck aldrig ner hatten på huvudet genom att trycka på kullen.
  • Hatten skall alltid tas av och på genom att man håller i brättet.

Om du upptäcker att något behöver repareras rekommenderar vi alltid att man hör av sig till en hattmakare som kan laga det som behöver repareras. Att ge sig på och försöka sy i hatten själv innebär att du kan förvärra skadan och risken finns att hatten förstörs. Får man svårare fläckar (fettfläckar) rekommenderar vi alltid att man lämnar in hatten till en hattmakare så att skadan inte blir större. Använd aldrig fläckborttagningsmedel på hatten, detta kan göra skadan ännu värre. Om du själv åsamkat hatten skada och/eller inte följt våra skötsel- och förvaringsråd ersätter vi inte skador utan du får då stå för reparationskostnaden själv.